30 Nov 2011

Shimmy – nauka i umetnost vibriranja

244126_173574462698022_151348201587315_370491_1926646_o Obično kada na red dođe prvi susret sa shimmy-jem, ja ga svojim devojkama najavim kao ‘onaj pokret zbog kog ste došle na ovaj ples’. Realno gledano, ono što za Zapadnjake simbolizuje i izdvaja orijentalni ples od ostalih je upravo shimmy. Naravno, svi mi koji se bavimo orijentalnim plesom znamo da mnogo više stvari izdvaja orijentalni od drugih plesova i umetnosti, ali za prosečnog građanina sveta to je uglavnom shimmy. Iz tog razloga rešila sam da posvetim jedan tekst samo njemu.

Za one koji još uvek ne znaju šta je shimmy, opisaću ga onako kako ga opisuju ljudi, koji nisu upoznati sa plesnom terminologijom – ono kad ti se trese stomak. Pokret za koji prosečan ljubitelj plesa misli da dolazi iz stomaka (odatle i popularni naziv trbušni ples), a njega zapravo proizvodi naizmenično i veoma brzo savijanje i ispravljanje kolena uz opuštene kukove, stomak i guzu. Naravno, tu je još mnogo varijacija na temu i raličitih vrsta shimmyja, ali ovo je osnovni.

Orijentalni ples bogat je širokim spektrom pokreta koji uključuje oštre pokrete (akcente, udare), oble pokrete (kružnice, osmice itd.), spirale (okrete), talase (kamile, delfine itd.) i vibracije (odnodno razne varijante shimmyja). Shimmy je za širu javnost najuzbudljiviji pokret orijentalnog plesa i vrhunac plesačkog umeća. Uvek izaziva divljenje i oduševljenje i nikad ne zastareva.

Shimmy je u orijentalnom plesu izuzetno brz pokret, uglavnom se izvodi duplo brže od tempa muzike i nemoguće ga je brojati. Najčešće se izvodi uz perkusije ili muzičke deonice, koje se sviraju na žičanim instrumentima, oudu i kanunu. Postoji mnogo vrsta shimmyja, od kojih su neki pogodniji za izvedbu uz određene instrumente, tempo itd. Shimmy se može izvoditi karlicom (odnosno kukovma), ramenima ili u kombinaciji sa drugim sporim pokretima.

Ono što je fascinantno u vezi ovog pokreta je fino balansiranje između mišićne tenzije i opuštanja. Neophodna je fizička kontrola i po horizontali i po vertikali, a u isto vreme  kontinuitet i unutrašnja ravnoteža. Ogromno zadovoljstvo, koje proističe iz shimmyja, dolazi iz sposobnosti da u isto vreme kontrolišete svoje telo, ali i delimičan nedostatak kontrole, odnosno prepuštanje.

Shimmy nije pokret koji može da se nauči jednom za svagda. On mora stalno da se vežba i ako se zapostavi neko vreme lako može da zakržlja. Nekad je potrebno dosta vremena da vaše telo shvati šta hoćete od njega i da bude u stanju da duže vreme to i izvodi.

Isceljujuća moć shimmyja

Osim što shimmy izaziva oduševljenje i kod onog ko ga posmatra i kod samog izvođača, on pokreće proces relaksacije i razbijanja blokova tenzije u telu. Postoji nekoliko terapijskih metoda, koje koriste principe vibriranja tela u svrhu isceljenja. Filozofija koja stoji iza ovih tehnika kaže: da bi se telo izbalansiralo i oporavilo, prvo je potrebno da ga fizički i mentalno protresemo, kako bi se oslobodilo svih fizičkih i mentalnih paterna (obrazaca ponašanja) koja su u njemu naučena i skladištena. Akcenat je na oslobađanju nervnog sistema, s obzirom na činjenicu da većina blokova potiče iz nervnog sistema, koji ih dalje projektuje na mišiće. U tu svrhu koristimo sitne pokrete koji podsećaju našu podsvest, nerve i mišiće na njihovu fleksibilnost.

U trenutku kada plesačica uspe da vibrira svoje telo lagano i mirno uz uživanje, obuzima je divan osećaj jedinstva i ravnoteže. Ovo simbolizuje njenu veštinu da se poveže sa svojom unutrašnjom frekvencijom koja je dalje povezana sa energijom celog univerzuma. Ceo univerzum vibrira, u svakom trenutku. Svaka vibracija ima sopstvenu frekvenciju i rezonantnost, koji se poklapaju sa delovima tela, ćelijama i energetskim centrima (čakrama). Slaganje rezonanci između ljudi i univerzuma je važno za dobrobit celog bića i okruženja. Iako zvuči kao bajka ili naučna fantastika, pukim vežbanjem shimmyja sigurno ćete biti u stnju da osetite delić ove priče i u sebi.

Tehnika vibriranja

Shimmy zahteva od plesačice kompleksne fizičke i mentalne veštine: da bude povezana sa svojim centrom ravnoteže, da razvije izbalansiran osećaj za levu i desnu stranu tela, kao i odvoji gornji i donji deo tela. Potrebna joj je i sposobnost da simultano izoluje pokrete, odvoji, kontroliše i opusti karlicu, dok je pomera neuobičajeno brzim tempom. Ovo sve je moguće kada plesačica dođe do stadijuma u kom ne pleše ‘iz glave’, već intuitivno, iz stomaka i duše. Tada ples postaje ekspresija impulsa života.

U istočnjačkoj filozofiji kundalini joge, energija života čuči sklupčana u dnu kičme i kanališe se ka gore do mozga. Uzdizanje ove energije ima izuzetno pozitivan uticaj i opušta nervni sistem. Kundalini buđenje je buđenje kosmičke energije koja postoji u svakom ljudskom biću i izvor je njegove moći. Dr Alexander Lowen, osnivač bioenergetske analize tvrdi da se zdravo telo uvek nalazi u stanju vibracija različitih intenziteta, kada je budno i kada spava.

Kada su vibracije jake one, proizvode sreću, vitalnost i ekstazu. Vibriranje karlice i stomaka na zvuke muzike je najbolji način da se oseti balans i jedinstvo koje dolazi iz povezanosti tela, duše i univerzuma.

 

Deo teksta je preuzet i preveden od Karmele Barak, koordinatora Holistic Eastern Dance Instructor centra u Izraelu i instruktora raznih istočnjačkih plesova.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...