7 Nov 2013

Kako izabrati dobru školu orijentalnog plesa?

Većina devojaka koja poželi da se bavi orijentalnim plesom nema predstavu o tome na šta treba paziti prilikom odabira instruktora i studija/škole u koju će se upisati. Najčešće se informacije traže po bajatim forumima ili guglu, koji opet ne izbacuje potpune odgovore na sve što bi devojke želele da znaju. Nekada polaznice dolaze na preporuku učenica škole i tada su već upoznate s načinom rada, znaju šta da očekuju, videle su slike ili video snimke. Međutim, škola se nažalost uglavnom bira po tome koliko je blizu kuće.

Nekada je itekako vredno putovati 10 minuta više ukoliko to znači da ćete dobiti časove boljeg kvaliteta. Ja lično uvek posvećujem jako puno vremena i pažnje odabiru učitelja za bilo koju aktivnost koju upisujem, jer smatram da nikako nije svejedno od koga ćete i kako učiti. Ovaj ples se uči godinama, tako da izbor na duže staze utiče na vaš život. Pre nego što otrčite u prvu školu orijentalnog plesa, koja vam se pojavi na guglu, odvojite malo vremena da pogledate šta se sve nudi, i šta je važno za vas kao novopečenog polaznika. Vodič sam rešila da napišem, jer mi se mnogo puta dešavalo da mi dođu devojke, koje su išle na časove kod nekog nekompetentnog mesec, dva, pola godine, pa čak i više godina. Kada otkriju da su mnogo pokreta propustile, naučile pogrešno, od držanja tela i ruku, pa do kretanja to bude šok. Meni je žao izgubljenog vremena tih ljudi, a naročito mogućih talenata koji se kriju ispod loše tehnike. Najviše od svega mi je žao što većina tih devojaka ubrzo izgubi volju za plesom i odustane, jer je greške mnogo teže ispraviti, nego učiti od nule.

Ovaj tekst ne pišem da bih vas navela da dođete kod nas. U Beogradu postoji više dobrih škola i instruktora, ali važno je znati po kojim kriterijumima ćete ih izabrati i napraviti najbolji izbor za sebe. Kroz kompletnu scenu se ogleda i naša reputacija, pa nam je svima u interesu da najbolji budu i najjači. Vodič pišem onako kako bih volela da ga je neko napisao za mene, kada sam ja razmišljala gde da krenem na ples.

 

Na početku morate sami sa sobom da odlučiti: da li želite da učite orijentalni ples, sa svim njegovim stilovima, rekvizitima, nijansama, da naučite pokrete, ritmove, istoriju (bez obzira da li je to rekreativno ili s nekim ambicijama za ozbiljnije bavljenje), ili želite da vam ples bude ‘malo zabavniji aerobik’. Za one koji spadaju drugu grupu zaista nije bitno gde ćete se upisati, samo pazite da se ne povredite. Loš stav i preskakanje zagrevanja mogu vam stvoriti problem. Za sve ostale, koji stvarno žele nešto da nauče, sledi vodič :)

dane

  • Mnogo je važna dobra atmosfera na času. Kada devojke pomažu i podržavaju jedna drugu lakše je raditi (pogotovo na početku kada se svi osećaju nesposobno), nego u okruženju u kojem postoje klanovi, ogovaranja, peckanja. Instruktor je dobrim delom odgovoran za međuljudske odnose, i ako jednom posetite školu da pogledate čas neke grupe možete proceniti koliko se ozbiljno pazi na te stvari.
  • Postoje škole u kojima instruktor dođe na čas i počne da igra, pa ti ako nešto uhvatiš super. Ovaj ples je specifičan po tome što se telo koristi na način na koji u svakodnevnom životu to ne radimo i potrebno je pripremiti telo za nove pokrete, objasniti i pokazati koji se mišići koriste i na koji način. Važno je svakom novom pokretu bilo da trenirate 1 dan ili 2 godine pristupiti kao nečemu potpuno novom i razložiti ga na najsitnije detalje. Jedino na ovaj način možemo postići čistu tehniku i izvući maksimum i iz prirodnih talenata, ali i onih smotanijih :)
  • Postoje škole u kojima se na času trenira u kostimima. Ovo je jeftin način da se privuku nove devojke. Kostimi su verovatno najgora stvar u kojoj možete vežbati. Prvo što je ples fizička aktivnost od koje se dosta znoji, pa će vam kostimi smrdeti već posle jednog treninga. Drugo što je nepotrebno izlagati se trošku kupovanja i šivenja kostima ukoliko devojka nema ambiciju da nastupa. Treće je što kostim ima svoj životni vek i svakodnevnim drndanjem taj vek se drastično skraćuje. I četvrto verovatno najbitnije je to što odvraća pažnju od fokusiranja na pravilan rad. Uz sve to kostimi baš i nisu čarobno udobni. A priilkom zagrevanja i istezanja dobre su šanse i da popucaju po šavovima.
  • Ukoliko u grupi vežba 25-30 ljudi apsolutno je besmisleno očekivati neki naročit kvalitet časa. Prvo što neće svi moći da vide, ni instruktora, a ni sebe u ogledalu. Zatim, učenje će ići dosta sporije, instruktor neće moći da posveti pažnju i ispravi svakog ko greši i uopšte ceo čas će više imati dimenziju kakvu ima aerobik. Istina je da se instruktorima mnogo više isplati da rade u većim grupama, ipak mora se naći neka zlatna sredina kako kvalitet časa ne bi opao za svakog polaznika ponaosob.
  • Važno je, iako nekad iritantno za talentovane devojke koje brzo kapiraju, da instruktor ispavi svakog ko greši i pomogne mu u shvatanju načina da pravilno uradi pokret. Svaki osnovni pokret temelj je za neki komplikovaniji, pa ukoliko se ne nauči kako treba kad tad će se pojaviti problem.
  • Ukoliko je cena časova premala ili previsoka tu nešto nije uredu. Premala cena (osim ukoliko je u pitanju promotivni period ili kupon preko popusta) je siguran znak očajničkog pokušaja da se nakupe članovi, koji će odabrati školu isključivo po ceni, bez obzira na to šta ona pruža. Ovaj ples nije nešto za šta se uzima licenca za 2-3 meseca, što se može raditi u slobodno vreme nakon posla. Iz tog razloga se instruktori najčešće bave i žive isključivo od plesa (čast izuzecima). To je razlog zbog kog kvalitetni časovi ne mogu i nikad neće biti 1200 ili 1500 din na mesečnom nivou (u Beogradu). Što se tiče preskupih časova, tu opet treba proveriti o čemu se radi, možda pokušaj da se zaradi za more na brzinu. Pazite da birate školu koja ima reputaciju, ime i istoriju rada. Pa čak i ako postoji par meseci, posvećenost instruktora se može proceniti i odvojiti od osobe koja pokušava da zaradi za more i batali priču.
  • Imidž škole se gradi na nastupima. Nastupima instruktora, ali još više nastupima učenica. Jer dobar plesač, ne mora uvek biti i dobar instruktor. Škole koje orgaizuju plesna dešavanja na kojima njeni polaznici mogu da plešu i pokažu šta su naučili dokazuje da ozbiljno radi i ima šta da pokaže, jer posvećuje pažnju učenicama. Škola koja se nikad nigde ne predstavlja verovatno ne želi niti je interesuje da se bakće polaznicama, a uvek je šteta propustiti tu dimenziju plesa. Šansu da budete zvezdica na par minuta. Gledanjem nastupa učenica možete videti koliko su one zapravo naučile od svog isntruktora, kakvo im je držanje, pokreti, formacija, energija, kostimi. Dobre škole takođe bivaju pozvane i gostuju na dešavanjima drugih škola ili već nekim plesnim zbivanjima. To je znak da su poštovane i cenjene. Ukoliko se na svim nastupima pojavljuje samo i isključivo instruktor, to bi već trebalo da vam bude sumnjivo. Dobar instruktor se ne stidi svojih učenica, jer ima čime da se pohvali.
  • Bežite glavom bez obzira od instruktora, koji smatra da sve zna i da je najbolji na svetu. Instruktor koji ne radi na sebi i usavršava se konstantno verovatno će vam uskratiti znanje u nekom trenutku, iz straha da ga slučajno ne prestignet. Onaj koji stalno uči, pohađa radionice boljih od sebe i radi na svom plesu biće srećan da odgaja dobre plesače, a neće imati ni razloga za strah ukoliko je i sam sve bolji i bolji.
  • Ukoliko postoje grupe različitih nivoa to znači da postoji I napredovanje. Ali nije zgoreg posetiti časove različitih grupa kako biste utvrdili da li oni zaista i rade na različitom nivou ili su tako podeljeni čisto zbog brojnosti. Razlika u kvalitetu plesa bi trebalo da se oseti između onih koji idu na ples godinu dana i onih koji idu dve.
  • Prosto i jednostavno. Proverite šta ćete sve moći da naučite u školi, da ne biste završili vrteći 3 pokreta 2 godine, bez naučenog i jednog rekvizita, stila, ritma…
  • Ukoliko na času ne postoji zagrevanje i istezanje to je dobar alarm da se ozbiljno zapitate. Ples je fizička aktivnost, kao i sport, i bez adekvatne nege mišića I tela možete se povrediti. Važno je da vaš instruktor poznaje dobro zagreje telo pre početka rada posebno ukoliko će čas biti naporan. Bez istezanja takođe ne odlazite kući, jer je ključno za opuštanje mišića, smanjenje upale mišića i relaksaciju od napora. Osim povreda, zagrevanje priprema vaše telo za fizičku aktivnost, pa ćete sve pokrete raditi mnogo lakše i bolje, neggo ukoliko počnete odmah, iz svakodnevnog ukočenog stanja.
  • Poslednju stavku sam stavila pod zvezdicu. Nije svako stvoren da bude dobar koreograf, ipak ukoliko se u jednog školi 5 godina igraju 2-3 iste koreografije to znači da ne postoji napredak i izazov za učenike, kao ni pomak za samog instruktora. Istina je da nije lako napraviti dobru koreografiju ni za jednu grupu, a kamoli za nekoliko, ali važno je da se ne stoji u mestu. Škola koja stagnira je škola koja umire. Ovo je ipak posao koji se ne može dobro raditi bez energije i ljubavi.

IMG_6126

Prethodno navedene razloge gotovo je nepotrebno dodatno objašnjavati. Instruktori koji se bave drugima umesto sobom, verovatno će se pre baviti i učenicama drugih škola nego vama. Mož u svakom poslu, pa i ovom jeste u povezivanju i saradnji. Istina je da treba birati s kim ćemo sarađivati, ali potpuno otuđenje svakako nije dobar znak. Dobro je da se instruktor ponaša isto prema svima. Ukoliko ima talentovanih treba im dati šansu za napredovanje, ali ne sme biti nefer ili neprijatan prema nekome, jer to nije profesionalno. Polaznice moraju imati izbor da li će otkriti stomak ili ne. Postoje devojke kojima je neprijatno da zbog kilaže ili ožiljaka otkrivaju stomak. Iz mog iskustva kad tad nauče da vole svoje telo i otkriju stomak, ail instruktor ih ne sme prisiljavati na to. Ukoliko instruktor smatra da je teorija nebitna verovatno i ne zna ništa o njoj, a to je znak da se nije ozbiljno ni bavio plesom niti ga interesuje. Svako ko radi na sebi evoluira, bilo da menj sopstveni stil plesa, napreduje, ubacuje nove stilove. Ukoliko posle godinu, dve ili tri i dalje pleše uz iste pesme i koreografije vreme je da se zapitate. Svaka reklama tuđim slikama i video snimcima jasan je znak da tu nema profesionalizma. Takođe i izgled sajta, vzit kartice, postera, flajera, govori o tome koliko se ulaže u imidž studija, a koliko je sve to pokušaj zarade na brzinu. Instruktori koji ovaj ples reklamiraju kao čisto seksi i zavodnički nemaju blage veze o čemu pričaju, i dalje neću da trošim reči na to.

Nadam se da će vam ovaj vodič biti koristan. Iako sam pomalo odužila mislim da je vredno mog truda i vašeg čitanja, jer ovaj ples je divna umetnost i bila bi prava šteta da propustite sve njegove nijanse i čaroliju tako što ćete otići na pogrešno mesto.

 

Srećno sa učenjem,

 

Iris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...