5 Jan 2012

Ghawazee

Zahvaljujem autorki teksta, mojoj dragoj prvoj instruktorki plesa Kristini, što mi je odobrila da ga ovde okačim :) kod nas se strašno malo zna o Gavazi plesačicama, a ovaj tekst na srpskom jeziku zanimaće sve one koji žele da prošire svoje znanje o korenima orijentalnog plesa.

Autor teksta: Kristina Petrovic

Izvori: Jasmin Jahal, Edwina Nearing, Eva Chacón, razni blogovi i plesni forumi. Tekst je moj licni stav baziran na istrazivanju koje sam ja licno obavila I konsultovala razne eksperte iz oblasti. Ukoliko imate neki novi podatak, misljenje ili kontradiktornost, jedva cekam da cujem vase misljenje.

GhawazeeCairo

 ¨Ghawazee¨ na arapskom znaci ¨osvajac¨ i u ovom slucaju se odnosi na one koji su svojim plesom osvajali srca I dusu posmatraca. Kao sto oko nastanka i istorije orijentalnog plesa tesko mozemo biti objektivni, tako je i sam zivot Gavazi plemena obuhvacen laganim velom misterije. Mnogi pod Gavazima misle na same plesacice, a neki opet nazivaju sam stil po sebi- Gavazi. Vi mislite ono sto se vama svidja.

Kada kazemo ¨Ghawazee¨ mislimo na jedno od najpoznatijih plesnih plemena u Egiptu u 17 i 18 veku.Iako postoje razlicita imena za muske i zenske plesace (¨Ghazee¨ i ¨Ghazeeye¨) uglavnom se sam naziv Gavazi odnosi na plesacice.  Iako su bili muslimani i govorili arapski jezik, nisu bili Egipcani, vec pripadnici totalno drugog plemena, istotiria nam jos ne kaze odakle su konretno dosli. Kazu da su sem moralno-drustvenog koncepta bili potpuno drugaciji po izgledu i da su njihove zene tada vazile za najlepse u Egiptu.

Zanimljivo je da su se u 18.veku pod ovim nazivom podrazumevale sve plesacice u Egiptu, a danas se pod Gavazi plesacicama smatraju one koje su ples izvodile u unutrasnjosti Egipta bez ikakvog plesnog usavrsavanja, baletske ili plesne osnove i plesu na neki svoj urodjeni nacin, cija definicija upucuje dosta na danasnji baladi, zar ne?

Tvrdi se da su oko 1700.god. prihvacene u Egiptu upravo kao plesacice i da su nasle svoje mesto u egipatskom drustvo do 1834.godine kada su bile proterane na jug zemlje od strane *Mehmeta Ali Pase  zbog pritiska islama na drustvo i to navodno zato sto nisu htele da prihvate da velom pokriju lice.

*Muhammad Ali Pasha - ratnik albanskog porekla koji se samoproglasio vladarem: Egipta, Sudana, Palestine, Sirije, Hidžaza, Moreje, Tasosa i Krete. Smatra se sonivacem modernog Egipta i uspesni je sprovodilac novih zakona i poboljsanja zivota gradjana. Muhamed Ali Paša osnovao je vlastitu dinastiju koja je vladala Egiptom i Sudanom sve do 1952.

Do tada su Gavazi plesacice zivele i radile u vecim gradovima u Egiptu, najvise u gornjem Egiptu i priobalnim gradovima. U gornjem Egiptu su Gavazi plesacice pod uticajem folklornih plesova u toj regiji i dosta su promenile svoj stil . Neobicno je to da su slavile rodjenje zenskog deteta a musko dete smatrale ekonomskom katastrofom. Zenska deca su od malena vaspitavana da budu plesacice, neminovno je da su neke od njih postale i prostitutke, sa obzirom na to da su imale pristup dobrostojecim porodicama i barovima u koje su dolazili u vecini stranci - mornari ili vojnici. Velika je greska postovecivati ove plesacice sa prostitutkama, jer je u principu svaka zenska osoba  tada mogla biti plesacica, plesacica i prostitutka, ili samo prostitutka, sto nije iskljucivo znacilo da prihvata Gavazi plemenu.

ghawazeeIako su u njihovom plesu podjednako uzivali i muskarci i zene ubrzo su pocele da smetaju konzervativnijim, uglavnom uticajnim porodicama, jer nisu htele da prekriju lica i budu pokorne, vec su bile izuzetno slobodnog duha. Moje licno misljenje je da ih je bilo strah za zene iz svoje kulture kojima nisu mogli da objasne zasto Gavaze mogu da budu i muslimanke i ujedno se pokazuju u javnosti, dajuci do znanja da uzivaju u zivotu igrom i pesmom na javnim mestima. Kao protivteza se pojavila jos jedna grupa ali iskljucivo muskih plesaca- ¨Khawals¨, koji su usavrsili ples Gavazi plesacica i podjednako dobro plesali koristeci zils. Gavazi su proterani na jug zemlje, ali su nastavili da putuju i uveseljavaju ljude. Interesantno je da vec1866 dobijaju dozvolu da se vrate i da placaju drzavi porez na svoj ¨posao¨.

Gavazi su bili putujuce pleme, zene su plesale na ulici i zatim usle u gomilu i sa svojim dairama medju ljudima trazile novac (baksis) za svoj ples. Muskarci bi svirali darbuku ili mizmar(podseca na frulu), cesto su imali cele bendove sa sobom a zene bi pevale i plesale cesce sa zilsom ili ponekada sa dairama u rukama i uvek pozivajuci ubliku da na neki nacin ucestvuje. Vrlo cesto bi ih unajmljivali da uvelicaju neku sharemsku proslavu, rodjenje deteta ili svadbu. Imale su dosta novca  i bile su postovane kao dobre plesacice i zabavljacice u tadasnjem Egiptu.

Odeca koju su nosile je bila veoma vredna i skupa, sa obzirom na to da su zaradjivali dosta novca. Bogatiji pripadnici plemena su nosili svilu i imali gomilu vrednog nakita na sebi svakodnevno (ukrasi za glavi, ogrlice, narukvice…) Odeca je dosta podsecala na odecu prosecne Egipcanke iz srednje clase. Nisu otkrivali stomak, vec su preko kosulja ili kratkih majica nosile jelek, koji podseca na jeleke iz nase folklorne bastine i nosili su salvare ispod nekada i nekoliko slojeva sukanja. Suknje su uglavnom imale duzinu do skocnog zgloba mada danas mnoge plesacice nose i kracu suknju, do ispod kolena,  predstavljajuci ovaj ples. I muskarci i zene su stavljali kahal oko ociju i ukrasavali  tela kanom, kao sto je tada bio obicaj i medju srednjom i visom klasom Egipcana. Neki pripadnici plemena su posedovali sopstvene kuce, sluge, stoku, cak i robove.

Mnogi poistovecuju Gavazi pleme i Rome, sa obzirom na to da se tesko moze odrediti odakle su tacno dosli, jer u to vreme niko nije obracao paznju da ispisuje njihovu istoriju. Smatra se da Gavazi koji zive u Qena regiji, oko Luksora, pripadaju Gavazi manjinama (koje se izmedju sebe opet razlikuju po kulturnoj bastini) poznatije po nazivima ¨Bahlawan¨, ¨Nawar¨ (ili ¨Nawara¨)i ¨Halab¨ . Danas je veoma poznata jedna od poslednjih porodica Banat Mazin koja je pripadnik Nawar plemena i etnicki su Romi koji danas  zivi u Luksoru, I o kojoj su 70tih i 80tih snimali filmovi. Ako imate zelju mozete potraziti na you tube-u snimke ili vec potraziti o njima nesto na internet.

Npr. o njima konkretno: http://www.gildedserpent.com/articles25/edwinakhairiyyastruggles.htm

Neki od tipicnih Gavazi pokreta su naglaseni udari, nikako ne mozemo reci da su  bili graciozni poput balerina, mada se smatra da su pod uticajem Persije dobili meke pokrete sakama. Danasnje folklorne igre su sada svuda stilizovale i to danas drugacije izgleda. Tipicni su vidljivi shimi uz rotaciju tela (danas modifikovani u hagalu) udari kukovima vise po horizontali nego po vertikali, sto ce reci udari uvis i nanize. Zatim dosta su koristili okrete i izvijanja u nazad.  Tokom plesa se dosta izrazavaju mnogo cike i zagaretom, zatim ponekad ubace ponesto plesa na pod i povremene pokrete glavom. Moderni Gavazi ples definisan od strane Aide Nur zvuci vise kao koketni baladi, nego stil Mazin porodice.

Danas se najveci uticaj Gavazi plesacica vidi na tribal fuzijama, od odece, preko tehnike i izbora muzike i naravno u savremenim romskim igrama. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...